
Ali ste vedeli, da je ustrezen tlak v pnevmatikah pri visokih hitrostih ključnega pomena za vašo varnost?
V Evropi omejitve hitrosti običajno omejujejo hitro vožnjo. Vendar pa je na določenih cestah brez omejitev ali v specifičnih okoliščinah morda potrebno prilagoditi tlak v pnevmatikah.
Ko se pnevmatika vrti z veliko hitrostjo, je izpostavljena večjim obremenitvam, predvsem deformaciji bočnic, ki se imenuje defleksija. To lahko vpliva na zmogljivost in trajnost pnevmatike.
Inženirji uporabljajo izraz defleksija za opis razlike med "neobremenjenim" polmerom pnevmatike (razdalja med vrhom pnevmatike in njenim središčem brez obremenitve) in "obremenjenim" polmerom (razdalja med središčem pnevmatike in cesto, ko je pnevmatika v stiku s podlago). To sploščenje je odvisno predvsem od obremenitve, tlaka v pnevmatikah in hitrosti.
Vpliv hitrosti na deformacijo in nosilnostZ naraščanjem hitrosti so pnevmatike izpostavljene znatnim centrifugalnim in toplotnim silam. Če tlak ni ustrezno prilagojen, lahko to povzroči prekomerno deformacijo pnevmatike, kar vodi do obrabe tekalne plasti. Hkrati se z naraščanjem hitrosti zmanjša največja nosilnost pnevmatike.
Zakaj prilagoditi tlak?Pravilno nastavljen tlak zmanjšuje prekomerno defleksijo in pomaga ohranjati optimalno raven varnosti. Vožnja s pravilno napolnjenimi pnevmatikami, prilagojenimi hitrosti in obremenitvi, ohranja zmogljivost, omejuje obrabo in preprečuje pregrevanje.
Kot primer vzemimo standardno pnevmatiko velikosti 215/50R17 91W, zasnovano za približno 520 obratov na kilometer. Pri hitrosti 50 km/h to pomeni približno 7 obratov na sekundo. Ko se hitrost poveča na 240 km/h, se to število poveča na 35 obratov na sekundo. To pomeni, da se defleksija (deformacija pnevmatike) pojavi vsakih 28 milisekund. Ta pojav povzroči postopno pregrevanje in znatne obremenitve notranje strukture pnevmatike.
ETRTO (Evropska tehnična organizacija za pnevmatike in platišča) je prepoznala, da lahko prekomerna defleksija pnevmatik pri visokih hitrostih ogrozi varnost voznikov. Znatna deformacija bočnic in tekalne plasti lahko vodi do nestabilnosti, pregrevanja in v skrajnih primerih do odpovedi pnevmatike.
Da bi zmanjšali ta tveganja, ETRTO priporoča prilagoditev tlaka v pnevmatikah glede na hitrost. Pri visokih hitrostih (nad 160 km/h) je potrebno povečati tlak v pnevmatikah, da se nadomesti postopno zmanjšanje njihove nosilnosti. Ta prilagoditev zmanjšuje defleksijo, izboljšuje stabilnost vozila in omejuje pregrevanje pnevmatik.
Največja nosilnost pnevmatike se z naraščanjem hitrosti zmanjšuje zaradi mehanskih in toplotnih obremenitev. Tukaj so splošna pravila po ETRTO:
1. Referenčne meje za hitrosti:Referenčna hitrost je odvisna od hitrostnega indeksa pnevmatike:
Med 160 in 210 km/h (indeksi Q do V) se nosilnost zmanjša za:
Nad 210 km/h so zmanjšanja specifična za vsak hitrostni indeks:
Tlak je treba povečati, da se nadomesti izguba nosilnosti in omeji prekomerna defleksija (spoščenje) pnevmatik.
Uradna tabela priporočil ETRTO
Speed Index R (max 106mph / 170km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
170 | 106 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
Speed Index S (max 112mph / 180km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
180 | 112 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
Speed Index T (max 118mph / 190km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
190 | 118 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
Speed Index H (max 130mph / 210km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
190 | 118 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
210 | 130 | +0.30 | +4.3 | 553.5kg (-10%) | 2.8 | 40.6 |
Speed Index V (max 149mph / 240km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
190 | 118 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
210 | 124 | +0.30 | +4.3 | 553.5kg (-10%) | 2.8 | 40.6 |
240 | 149 | +0.40 | +5.8 | 522.75kg (-15%) | 2.9 | 42.1 |
Speed Index W (max 168mph / 270km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
190 | 118 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
210 | 124 | +0.30 | +4.3 | 553.5kg (-10%) | 2.8 | 40.6 |
240 | 149 | +0.40 | +5.8 | 522.75kg (-15%) | 2.9 | 42.1 |
270 | 168 | +0.50 | +7.2 | 492kg (-20%) | 3 | 43.5 |
Speed Index Y (max 186mph / 300km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160-220 | 100-136 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
240 | 149 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
270 | 168 | +0.30 | +4.3 | 553.5kg (-10%) | 2,8 | 40.6 |
300 | 186 | +0.60 | +8,7 | 522.75kg (-15%) | 3.1 | 45 |
Tabele temeljijo na pnevmatiki z nosilnostnim indeksom 91, vsi navedeni tlaki pa so merjeni pri hladni pnevmatiki.
Nasvet naših strokovnjakov:
Prilagoditev tlaka v pnevmatikah glede na hitrost je preprosto, vendar bistveno dejanje za zagotavljanje vaše varnosti in ohranjanje pnevmatik. Preden se odpravite na pot, še posebej pri hitrih ali dolgih poteh, si vzemite nekaj minut za preverjanje tlaka v pnevmatikah.